2012. január 29., vasárnap

Tinker, Tailor, Soldier, Spy*

Ez John le Carré regényének eredeti címe, melynek filmadaptációját most mutatják be nálunk a mozik. Nem hagyhattam ki, hiszen kémregényről van szó! Akik azonban a mai kor "elvárásai" szerint készült filmre, pörgős, üldözős, szupertechnikás mozira vágynak... nos, ők ne nézzék meg a filmet. Csalódni fognak.




forrás: http://filmtrailer.hu

Ez a film olyan barna. Higgyétek el, barna, de ilyennek kell lennie. Csak így adhatja vissza hűen a hetvenes évek hangulatát, legyen a helyszín Anglia, Magyarország vagy Törökország. Ilyen unalmas helyszíneket és kémeket eddig nem láttam. De ha jobban belegondoltok, egy kém mégsem lehet olyan jóvágású, mint George Clooney például. Amint belépne egy kávéházba, minden szem rá szegeződne...

Szóval vissza a filmhez: állítólag meglehetősen hűen követi a regény cselekményét (bár ez a filmben nyilván nem lehet olyan szerteágazó, és egy-két helyszínt is megváltoztattak), a rendezőt pedig maga a szerző ajánlotta (Tomas Alfredson). Én a könyvet még nem olvastam (most kaptam csak kölcsön), és bevallom, az első 30 percben egyáltalán nem állt össze a sztori (mondjuk a végére érve sem értek mindent), csak kapkodtam a fejem, hogy akkor most melyik szál hová kapcsolódik, és ki kicsoda egyébként is. Ezen a kurta-furcsa érzésen az sem segített túllépni, hogy amint az elején említettem, a film meglehetősen lassú, vontatott.
Viszont nekem nagyon tetszik a zenéje, a rengeteg apró kellék, az épületek, de mindenek előtt a szereplők: fantasztikusak a figurák a maguk jellegtelen arcával, ruházatával. És zseniális a fényképezés. Azok a közeli kameraállások... még a pihét is megmutatják az arcokon...

Most szándékosan nem taglalnám magát a történetet, elolvashatjátok itt vagy itt. De még inkább: menjetek, nézzétek meg a filmet! És ha tetszett a sztori, olvassátok el a regényt, és ne feledjétek: ez egy trilógia egyik eleme, ott van még a Hajsza meg a Csapda is. Szerintem hamarosan bővül nálunk a le Carré sorozat a könyvespolcon...

* Suszter, Szabó, Baka, Kém (korábban Árulás)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése