Ma délután különleges és igen jól szervezett gyerekprogramon vettünk részt a Magyar Állami Operaházban. Segítettünk egy szerencsétlenül járt karmesternek (Makaróninak) megtalálnia az elvesztett karmesteri pálcáját. Ez bizony nem volt könnyű feladat, mert az épület irdatlan nagy és rendkívül zegzugos: számtalan lépcsőház, titkos ajtó, folyosó, rejtett, színfalak mögötti tér található benne. Ide földi halandó az utcáról betérve nem juthat el, csakis ennek - az elsősorban gyerekeknek szervezett - programnak a keretében tekinthetők meg.
Korábban számtalanszor voltam már itt előadáson, sőt egy idegenvezetős túrán is részt vettem. Mégis sok-sok új élményt nyújtott ez a ma délutáni másfél óra. A gyerekek miatt elsősorban nem a történelmi részletekre, építészeti megoldásokra, zenetörténeti érdekességekre volt kihegyezve a speciális túra, bár ezekből sem volt hiány!
Az alaptörténet fonalán haladva - a karmesteri pálcát keresve - felvonultunk a királyi lépcsőn, ahol I. Ferenc József is lépkedett Sissyvel, majd csupa királyi fenség és államfő koptatta. Mai napig itt közlekedik a mindenkori köztársasági elnök. Láthattuk az elnöki páholyt, a lépcsőházat, a büfét; voltunk a korábban a szegényebb rétegnek fenntartott ún. 3. emeleten (egyébként ennek külön bejárata van a Dalszínház utca felől, külön lépcsőházzal); lenéztünk a fenséges nézőtérre.
Mondhatnátok, hogy ez eddig majdhogynem szokványos, de ezután jött a java: felmásztunk a jelmeztárba, ahol az egyes darabokban viselt ruhákat tárolják; láttuk, hogyan készülnek a díszletek (komolyan mondom, a díszletfestők Művészek, fantasztikus alkotásokkal); voltunk azon a helyszínen, ahonnan a világítást, a díszletek mozgatását vezérlik. Képzeljétek, itt található egy orgona, és mivel a zenekari árokban nem férne el, az adott darabban innen szólaltatják meg. Szegény orgonistának nincs valami felemelő munkahelye, mert igaz a magasban, de egy sötét, szűk helyen kell ülnie zenélés közben.
Jártunk a színfalak mögött is, eljátszottuk, hogy lehet szélgéppel és egy darab bádoglemezzel, no meg némi gyereksereg-segédlettel esőt, sőt vihart "csinálni". Ez igazán fantasztikus volt! Láttunk énekpróbát, igazi zongorával, igazi operaénekesekkel.
Éééés, sok-sok lépcsőforduló után (tényleg, vajon hány km-t tettünk meg?) eljutottunk a nézőtérre, ahol a zenekari árokban, a zongora tetején szemfüles gyerekszemek megpillantották az elvesztett pálcát.
Ajándékként és köszönetképpen pedig a Hamupipőke c. operából hallhattunk egy részletet.
Volt még egy csavar a kirándulásban: a díszletteremben a festők pont azt a díszletelemet készítették, amit aztán lent viszontláttunk a színpadon; az énekpróbán pont az a két énekes próbált, akiket az operarészletben hallhattunk... Nagyon ötletes volt!
És ami szerintem a lényeg: a játék közben a gyerekek sok ismeretet szerezhettek az operákról, a zenéről, az épületről. Ha bármilyen affinitásuk van a zenéhez, annak most ki kellett derülnie, és többen hamarosan visszatérnek majd ide egy gyerekoperára vagy balettre.
Ezt de irigylem! Bár hardcore Operalátogató vagyok, ilyen helyeken nem jártam, szuper 5let és szervezés!
VálaszTörlés